Converse i papper

Lovade ju att lägga upp en beskrivning på hur jag gjorde mina converseskor i papper. Det kanske är någon som är intresserad och vill göra sig ett par egna pappersconverse att smycka dopkort eller något annat grattiskort med?

Iallafall här kommer min beskrivning på hur jag gjorde;

Det är ju en hel del ihopapyssel och mycket superlim går åt, så köp först och främst hem superlim och såklart det papper som du vill använda, sen är det till en fördel om ni hittar tryckknappar där snöret kan gå igenom, blir mycket snyggare!

Eftersom det var en liten tjej som jag/vi skulle ge kortet till så valde jag ett papper i lila och ett vitt papper som jag använde till sulor m.m. det ska ju vara ett papper i lite hårdare matrial, finns att köpa i hobbyaffärer så som  t.ex. Panduro som jag köpte mitt.  

Själva orginalmallen till ett par babyskor som jag använde mig utav finns att skriva ut här. Jag gjorde först två styckna skor precis så som mallen ovanför (det ser ni på bild nr1), sedan klippte jag av kanterna vid ankeln lite då dem blev några millimeter för höga (bild 2). Ja, sen har jag försökt härma en conversesko så gott det går med hjälp av den här sidan. Jag använde mig inte av alla mallarna där, sen klippte jag till dem på mitt vis eftersom mallen var till hjälp för dem som gör converseskor i sugarpaste. 

Jag klippte först ut pappersbiten till flärpen man har innanför där själva snörningen sitter (bild 3-4). Sulan längst fram skar jag ut i det vita pappret jag köpte (bild 5).

Istället för att göra två pappersmallar att limma på, på sidorna på converseskon kunde jag ju ha underlättat mig själv med att göra en enda mall som skulle vara spegelvända. Men, men det var ju första gången jag gjorde sånna här skor (hur jag menar ser ni i bild 6). I bild 7 är sidorna dit limmade och i bild nr 8 ser ni hur skon ser ut framifrån så här långt.


Jag hoppas att ni förstår min beskrivning såhär långt, ni har ju mallarna till hjälp sen är det bara till att prova sig fram! I bild 9 har jag satt dit en smal pappersremsa att dölja bland annat skarven som blev efter pappersmallarna i bild 6. Sen såg skorna mycket snyggare ut med en sån remsa där! Sedan klippte jag ut en smal remsa i vitt papper att limma dit som en sula längst ned på skon (bild 10). I bild 11 ser ni hur skon ser ut efter detta steget.


Jag klippte sedan ut den runda pappersbiten i vitt papper som jag målade en svart stjärna på (bild 12). I bild 13 har jag snörat skorna och dem är klara. Dem svarta systygnen ritade jag dit med en svart penna innan jag limmade på delarna på själva skomallen, blev lättare så. Ja, sen var det bara att göra iordning själva kortet där skorna sedan limmades på, som ni ser i bild 14. Enkelt eller hur? 

Nästa gång ska jag prova att göra converseskor i sugarpaste, skulle vara roligt att smycka en tårta med!

Kommentarer
Anonym

Men, fan va söta :D



sv: jo tack, det är bara bra här :) med dig också hoppas jag?

2011-01-21 / 13:37:31
Grodan

Men fan va söta :D



sv: jo tack. bara bra här :) med dig också hoppas jag?

2011-01-21 / 13:38:05
URL: http://reneesmedhult.blogg.se/
Anna-Mamma till Kevin

Gud sicka fina!!

2011-01-21 / 14:33:40
URL: http://annacondas.blogg.se/
Suz

Va snygga skorna blev :)

2011-01-22 / 00:27:14
URL: http://lillasuz.blogg.se/
Suz

Glömde fråga, hur hittar du sådana mallar?

2011-01-22 / 00:30:31
URL: http://lillasuz.blogg.se/
CJ

Men wow, vad du är kreativ och duktig!

2011-01-28 / 17:28:56
URL: http://cjs.blogg.se/
Maol

Häftigt!

2011-01-29 / 17:35:15
URL: http://monstars.blogg.se/
Malin

Men gud vilka fina, va duktig du är :) Sånna skulle man allt haft åå va sugen ja blev på att fixa lite sånt nu :)

2011-02-02 / 12:57:33


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?  
RSS 2.0